Instrukcja tworzenia odpowiedzi do zadań z przedmiotów humanistycznych
Aby dodać nową odpowiedź do zadania, należy:
Zasady tworzenia odpowiedzi
Do każdego polecenia dodajemy trzy warianty odpowiedzi według jednej z poniższych zasad:
Przykład:
Do pytania: „Jaka jest Twoja ulubiona postać z baśni i dlaczego?” w każdym z trzech wariantów podajemy inny przykład postaci wraz z uzasadnieniem, np. w wariancie 1. piszemy o Czerwonym Kapturku, w wariancie 2. o Królewnie Śnieżce, a w wariancie 3. o Calineczce.
Jeśli nie da się podać całkowicie innego przykładu, to we wszystkich wariantach tworzymy odpowiedź podobną, o podobnym stopniu rozbudowania, ale napisaną w inny sposób, z użyciem innych słów (przeredagowaną). Mówiąc potocznie: „to samo, ale innymi słowami”. Długość odpowiedzi powinna być podobna do objętości rozwiązań przygotowanych przez konkurencję (lub dłuższa).
Przykład:
(pytanie do tekstu z podręcznika) Opowiedz o wizycie Dominika na komendzie. Jakie inne atrakcje przygotowała dla chłopca policja?
Wariant 1:
Dominik zaczął swoją wizytę na komendzie policji w piątek przed południem. Najpierw spotkał się z komendantem Adamem Rapackim, który przypiął mu do munduru belkę. Następnie udał się do wydziału ruchu drogowego, gdzie otrzymał kamizelkę odblaskową i mógł rozpocząć służbę. Podczas towarzyszenia patrolowi, wręczył kilku kierowcom mandaty-upomnienia.
Wariant 2:
W piątkowe przedpołudnie Dominik spotkał się z komendantem policji, od którego otrzymał odznaczenie, za które odwdzięczył się swoimi rysunkami. Później w wydziale ruchu drogowego otrzymał kamizelkę odblaskową i wyruszył na patrol radiowozem. Podczas tej służby upomniał kilku kierowców za nieprzestrzeganie przepisów. W przygodzie towarzyszyli mu mama i brat.
Wariant 3:
Podczas służby Dominik spotkał się najpierw z komendantem, Adamem Rapackim, który odznaczył go pierwszą belką. Gdy otrzymał kamizelkę odblaskową w wydziale ruchu, był już gotowy, aby rozpocząć służbę. Razem z policjantami patrolował ulice radiowozem i wręczył kilka mandatów upomnień osobom, które nie przestrzegały przepisów.
Ta zasada również jest stosowana w zadaniach otwartych, typu napisz list, wypracowanie itp. Wówczas piszemy trzy różne prace!
Jeśli nie ma możliwości przygotowania rozwiązania w tej formie (np. jest to zadanie z gramatyki lub takie, do którego odpowiedź jest jednoznaczna i nie ma możliwości podania innych przykładów ani zmiany formy odpowiedzi), stosujemy zasadę nr. 2.
Poszczególne warianty odpowiedzi tworzone według następujących wytycznych:
wariant 1 – najbardziej rozbudowana odpowiedź, szczegółowe wyjaśnienie rozwiązania krok po kroku, przygotowane dla słabszego ucznia; dłuższa odpowiedź niż w rozwiązaniach konkurencji;
wariant 2 – odpowiedź z objaśnieniem, ale w mniej rozbudowanej formie niż w wariancie nr 1; objętościowo powinien odpowiadać rozwiązaniom przygotowanym przez konkurencję; Jeśli u konkurencji nie ma odpowiedzi lub jest odpowiedź, ale bardzo krótka lub błędna to piszemy własne rozwiązanie na poziomie odpowiednim do poziomu edukacji, z którego rozwiązanie jest tworzone.
wariant 3 – krótka odpowiedź, pełna, ale już bez objaśnienia.
Ważne kwestie
Formatowanie odpowiedzi
Poniższe przykłady pokazują jak poprawnie ma być sformatowana odpowiedź pod względem graficznym – ułożenie tekstu, pogrubienie, podział na odpowiedź i wytłumaczenie, ważniejsze rzeczy od nowej liniii:
Przykłady
Źle | Dobrze |
Zadania niespełniające powyższych wymagań zostaną odrzucone i skierowane do poprawy.