Instrukcja tworzenia odpowiedzi do zadań z przedmiotów humanistycznych
 

Aby dodać nową odpowiedź do zadania, należy:

  1. Kliknąć przycisk Zacznij pracę przy zleceniu, nad którym chcesz pracować.
  2. Następnie kliknąć przycisk Nowe rozwiązanie.
  3. Zacząć pisać rozwiązanie.

Zasady tworzenia odpowiedzi

Do każdego polecenia dodajemy trzy warianty odpowiedzi według jednej z poniższych zasad:

Przykład: 

Do pytania: „Jaka jest Twoja ulubiona postać z baśni i dlaczego?” w każdym z trzech wariantów podajemy inny przykład postaci wraz z uzasadnieniem, np. w wariancie 1. piszemy o Czerwonym Kapturku, w wariancie 2. o Królewnie Śnieżce, a w wariancie 3. o Calineczce.

Jeśli nie da się podać całkowicie innego przykładu, to we wszystkich wariantach tworzymy odpowiedź podobną, o podobnym stopniu rozbudowania, ale napisaną w inny sposób, z użyciem innych słów (przeredagowaną). Mówiąc potocznie: „to samo, ale innymi słowami”. Długość odpowiedzi powinna być podobna do objętości rozwiązań przygotowanych przez konkurencję (lub dłuższa).
 

Przykład: 

(pytanie do tekstu z podręcznika) Opowiedz o wizycie Dominika na komendzie. Jakie inne atrakcje przygotowała dla chłopca policja? 

Wariant 1: 

Dominik zaczął swoją wizytę na komendzie policji w piątek przed południem. Najpierw spotkał się z komendantem Adamem Rapackim, który przypiął mu do munduru belkę. Następnie udał się do wydziału ruchu drogowego, gdzie otrzymał kamizelkę odblaskową i mógł rozpocząć służbę. Podczas towarzyszenia patrolowi, wręczył kilku kierowcom mandaty-upomnienia. 

Wariant 2: 

W piątkowe przedpołudnie Dominik spotkał się z komendantem policji, od którego otrzymał odznaczenie, za które odwdzięczył się swoimi rysunkami. Później w wydziale ruchu drogowego otrzymał kamizelkę odblaskową i wyruszył na patrol radiowozem. Podczas tej służby upomniał kilku kierowców za nieprzestrzeganie przepisów. W przygodzie towarzyszyli mu mama i brat. 

Wariant 3: 

Podczas służby Dominik spotkał się najpierw z komendantem, Adamem Rapackim, który odznaczył go pierwszą belką. Gdy otrzymał kamizelkę odblaskową w wydziale ruchu, był już gotowy, aby rozpocząć służbę. Razem z policjantami patrolował ulice radiowozem i wręczył kilka mandatów upomnień osobom, które nie przestrzegały przepisów. 

Ta zasada również jest stosowana w zadaniach otwartych, typu napisz list, wypracowanie itp. Wówczas piszemy trzy różne prace!

Jeśli nie ma możliwości przygotowania rozwiązania w tej formie (np. jest to zadanie z gramatyki lub takie, do którego odpowiedź jest jednoznaczna i nie ma możliwości podania innych przykładów ani zmiany formy odpowiedzi), stosujemy zasadę nr. 2.

Poszczególne warianty odpowiedzi tworzone według następujących wytycznych:

wariant 1 – najbardziej rozbudowana odpowiedź, szczegółowe wyjaśnienie rozwiązania krok po kroku, przygotowane dla słabszego ucznia; dłuższa odpowiedź niż w rozwiązaniach konkurencji;

wariant 2 – odpowiedź z objaśnieniem, ale w mniej rozbudowanej formie niż w wariancie nr 1; objętościowo powinien odpowiadać rozwiązaniom przygotowanym przez konkurencję; Jeśli u konkurencji nie ma odpowiedzi lub jest odpowiedź, ale bardzo krótka lub błędna to piszemy własne rozwiązanie na poziomie odpowiednim do poziomu edukacji, z którego rozwiązanie jest tworzone.

wariant 3 – krótka odpowiedź, pełna, ale już bez objaśnienia.


Ważne kwestie

  1. Rozwiązujemy każdy typ zadań: otwarte, zamknięte, ustne, wypracowania, prezentacje, praca w grupach, zadania z pytajnikiem itp. W przypadku zadań z pytajnikiem, jeśli występują jedno pod drugim – odpowiedzi umieszczamy w jednym rozwiązaniu w ten sposób:
  2. Przy dodawaniu rozwiązań, podając numer strony i zadania, należy podać zawsze rzeczywisty numer strony podręcznika, ten nadrukowany na jego stronach, nie numer strony na podglądzie pdf. 
  3. Używamy domyślnego kroju pisma, który automatycznie jest ustawiony. Nie zmieniamy koloru ani rozmiaru czcionki. Nie zaznaczamy tekstu kolorem. Pogrubiamy/podkreślamy wyłącznie ważne informacje oraz końcowy wynik/odpowiedź do zadania.
  4. W przypadku, gdy polecenie wymaga pracy na materiałach zamieszczonych w jego treści, np. uzupełnienia tabeli, podkreślenia czegoś, wówczas należy taką tabelę/treść przerysować/przepisać (wyłącznie przy użyciu edytora w systemie). Dopuszcza się wykorzystanie materiałów z podręcznika w sytuacji, gdy ich przerysowanie nie jest możliwe lub zbyt czasochłonne (np. mapa, skomplikowany wykres). Wtedy można wykonać zrzut ekranu, uzupełnić np. mapkę i wkleić rozwiązanie w formie grafiki.
  5. Numery/nazwy zadań powinny być przepisywane dokładnie w takiej formie, w jakiej zostały zapisane w podręczniku. Nie używamy skrótów, czyli np. zamiast „ćwiczenie 1” nie piszemy „ćw. 1”. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy w podręczniku występuje skrócona nazwa – wtedy należy ją przepisać zgodnie z podręcznikiem. 
  6. Należy pamiętać, by w treści odpowiedzi do zadania również stosować takie same jak w podręczniku oznaczenia przykładów. Np. jeśli w podręczniku poszczególne przykłady wyodrębniono za pomocą podpunktów a), b), c) itd., to w odpowiedzi do zadania nie należy zapisywać ich np. jako 1/2/3 lub I/II/III, lecz trzeba zastosować dokładnie takie same oznaczenia literowe.

Formatowanie odpowiedzi

Poniższe przykłady pokazują jak poprawnie ma być sformatowana odpowiedź pod względem graficznym – ułożenie tekstu, pogrubienie, podział na odpowiedź i wytłumaczenie, ważniejsze rzeczy od nowej liniii:

Przykłady

Źle Dobrze


Zadania niespełniające powyższych wymagań zostaną odrzucone i skierowane do poprawy.